And some Monsters here got a good laugh over Kathleen's phone being bugged...

And some Monsters here got a good laugh over
Kathleen's phone being bugged...

Source;_http://sci.tech—archive.net/Archive/sci.med.diseases.lyme/2005-12/msg00773.html

e From: "Cytyzens Agaynst Lyme Cryme" <CAL C@XXXXXXXXXXX>
e Date: Sun, 11 Dec 2005 16:43:15 -0500

Military's Information War Is Vast and Often Secretive
By Jeff Gerth

The New York Times

Saturday 11 December 2005

The media center in Fayetteville, N.C., would be the envy of any global
communications company.

In state of the art studios, producers prepare the daily mix of music

and news for the group's radio stations or spots for friendly television

outlets. Writers putting out newspapers and magazines in Baghdad and Kabul
converse via teleconferences. Mobile trailers with high—tech gear are parked
outside, ready for the next crisis.

The center is not part of a news organization, but a military operation,

and those writers and producers are soldiers. The 1,200-strong psychological
operations unit based at Fort Bragg turns out what its officers call

"truthful messages" to support the United States government's objectives,
though its commander acknowledges that those stories are one-sided and their
American sponsorship is hidden.

"We call our stuff information and the enemy's propaganda," said Col.

Jack N. Summe, then the commander of the Fourth Psychological Operations
Group, during a tour in June. Even in the Pentagon, "some public affairs
professionals see us unfavorably," and inaccurately, he said, as "lying,

dirty tricksters."

The recent disclosures that a Pentagon contractor in Iraq paid
newspapers to print "good news" articles written by American soldiers
prompted an outcry in Washington, where members of Congress said the
practice undermined American credibility and top military and White House
officials disavowed any knowledge of it. President Bush was described by
Stephen J. Hadley, his national security adviser, as "very troubled" about
the matter. The Pentagon is investigating.

But the work of the contractor, the Lincoln Group, was not a rogue
operation. Hoping to counter anti-American sentiment in the Muslim world,
the Bush administration has been conducting an information war that is

And some Monsters here got a good laugh over Kathleen's phone being bugged...


http://sci.tech-archive.net/Archive/sci.med.diseases.lyme/2005-12/msg00773.html
mailto:CALC@DOMAIN.HIDDEN

And some Monsters here got a good laugh over Kathleen's phone being bugged...

extensive, costly and often hidden, according to documents and interviews
with contractors, government officials and military personnel.

The campaign was begun by the White House, which set up a secret panel
soon after the Sept. 11 attacks to coordinate information operations by the
Pentagon, other government agencies and private contractors.

In Irag and Afghanistan, the focus of most of the activities, the

military operates radio stations and newspapers, but does not disclose their
American ties. Those outlets produce news material that is at times
attributed to the "International Information Center," an untraceable
organization.

Lincoln says it planted more than 1,000 articles in the Iragi and Arab

press and placed editorials on an Iragi Web site, Pentagon documents show.
For an expanded stealth persuasion effort into neighboring countries,

Lincoln presented plans, since rejected, for an underground newspaper,
television news shows and an anti—terrorist comedy based on "The Three
Stooges.”

Like the Lincoln Group, Army psychological operations units sometimes
pay to deliver their message, offering television stations money to run
unattributed segments or contracting with writers of newspaper opinion
pieces, military officials said.

"We don't want somebody to look at the product and see the U.S.
government and tune out," said Col. James Treadwell, who ran psychological
operations support at the Special Operations Command in Tampa.

The United States Agency for International Development also masks its
role at times. AID finances about 30 radio stations in Afghanistan, but
keeps that from listeners. The agency has distributed tens of thousands of
iPod-like audio devices in Iraq and Afghanistan that play prepackaged civic
messages, but it does so through a contractor that promises "there is no
U.S. footprint."

As the Bush administration tries to build democracies overseas and

support a free press, getting out its message is critical. But that is

enormously difficult, given widespread hostility in the Muslim world over

the war in Iraq, deep suspicion of American ambitions and the influence of
antagonistic voices. The American message makers who are wary of identifying
their role can cite findings by the Pentagon, pollsters and others

underscoring the United States' fundamental problems of credibility abroad.

Defenders of influence campaigns argue that they are appropriate.
"Psychological operations are an essential part of warfare, more so in the
electronic age than ever," said Lt. Col. Charles A. Krohn, a retired Army
spokesman and journalism professor. "If you're going to invade a country and
eject its government and occupy its territory, you ought to tell people who

live there why you've done it. That requires a well-thought—out
communications program."

And some Monsters here got a good laugh over Kathleen's phone being bugged...



And some Monsters here got a good laugh over Kathleen's phone being bugged...

But covert information battles may backfire, others warn, or prove

ineffective. The news that the American military was buying influence was
met mostly with shrugs in Baghdad, where readers tend to be skeptical about
the media. An Iraqi daily newspaper, Azzaman, complained in an editorial
that the propaganda campaign was an American effort "to humiliate the
independent national press." Many Iragis say that no amount of money spent
on trying to mold public opinion is likely to have much impact, given the
harsh conditions under the American military occupation.

While the United States does not ban the distribution of government
propaganda overseas, as it does domestically, the Government Accountability
Office said in a recent report that lack of attribution could undermine the
credibility of news videos. In finding that video news releases by the Bush
administration that appeared on American television were improper, the
G.A.O. said that such articles "are no longer purely factual" because "the
essential fact of attribution is missing."

In an article titled "War of the Words," Defense Secretary Donald H.

Rumsfeld wrote about the importance of disclosure in America's
communications in The Wall Street Journal in July. "The American system of
openness works," he wrote. The United States must find "new and better ways
to communicate America's mission abroad," including "a healthy culture of
communication and transparency between government and public."

Trying to Make a Case

After the Sept. 11 attacks forced many Americans to recognize the
nation's precarious standing in the Arab world, the Bush administration
decided to act to improve the country's image and promote its values.

"We've got to do a better job of making our case," President Bush told
reporters after the attacks.

Much of the government's information machinery, including the United

States Information Agency and some C.I.A. programs, was dismantled after the
cold war. In that struggle with the Soviet Union, the information warriors
benefited from the perception that the United States was backing victims of
tyrannical rule. Many Muslims today view Washington as too close to what
they characterize as authoritarian regimes in Saudi Arabia, Egypt and
elsewhere.

The White House turned to John Rendon, who runs a Washington
communications company, to help influence foreign audiences. Before the war
in Afghanistan, he helped set up centers in Washington, London and Pakistan
so the American government could respond rapidly in the foreign media to
Taliban claims. "We were clueless," said Mary Matalin, then the
communications aide to Vice President Dick Cheney.

Mr. Rendon's business, the Rendon Group, had a history of government
work in trouble spots, In the 1990's, the C.I.A. hired him to secretly help

And some Monsters here got a good laugh over Kathleen's phone being bugged...



And some Monsters here got a good laugh over Kathleen's phone being bugged...

the nascent Iragi National Congress wage a public relations campaign against
Saddam Hussein.

While advising the White House, Mr. Rendon also signed on with the Joint
Chiefs of Staff, under a $27.6 million contract, to conduct focus groups
around the world and media analysis of outlets like Al Jazeera, the
satellite network based in Qatar.

About the same time, the White House recruited Jeffrey B. Jones, a

former Army colonel who ran the Fort Bragg psychological operations group,
to coordinate the new information war. He led a secret committee, the
existence of which has not been previously reported, that dealt with

everything from public diplomacy, which includes education, aid and exchange
programs, to covert information operations.

The group even examined the president's words. Concerned about
alienating Muslims overseas, panel members said, they tried unsuccessfully
to stop Mr. Bush from ending speeches with the refrain "God bless America."

The panel, later named the Counter Terrorism Information Strategy Policy
Coordinating Committee, included members from the State Department, the
Pentagon and the intelligence agencies. Mr. Rendon advised a subgroup on
counterpropaganda issues.

Mr. Jones's endeavor stalled within months, though, because of furor

over a Pentagon initiative. In February 2002, unnamed officials told The New
York Times that a new Pentagon operation called the Office of Strategic
Influence planned "to provide news items, possibly even false ones, to
foreign news organizations." Though the report was denied and a subsequent
Pentagon review found no evidence of plans to use disinformation, Mr.
Rumsfeld shut down the office within days.

The incident weakened Mr. Jones's effort to develop a sweeping strategy

to win over the Muslim world. The White House grew skittish, some agencies
dropped out, and panel members soon were distracted by the war in Iraq, said
Mr. Jones, who left his post this year. The White House did not respond to a
request to discuss the committee's work.

What had begun as an ambitious effort to bolster America's image largely
devolved into a secret propaganda war to counter the insurgencies in Iraq
and Afghanistan. The Pentagon, which had money to spend and leaders
committed to the cause, took the lead. In late 2002 Mr. Rumsfeld told
reporters he gave the press a "corpse" by closing the Office of Strategic
Influence, but he intended to "keep doing every single thing that needs to
be done."

The Pentagon increased spending on its psychological and influence
operations and for the first time outsourced work to contractors. One
beneficiary has been the Rendon Group, which won additional
multimillion—dollar Pentagon contracts for media analysis and a media
operations center in Baghdad, including "damage control planning.” The new

And some Monsters here got a good laugh over Kathleen's phone being bugged...



And some Monsters here got a good laugh over Kathleen's phone being bugged...

Lincoln Group was another winner.
Pentagon Contracts

It is something of a mystery how Lincoln came to land more than $25
million in Pentagon contracts in a war zone.

The two men who ran the small business had no background in public
relations or the media, according to associates and a résumé. Before coming
to Washington and setting up Lincoln in 2004, Christian Bailey, born in
Britain and now 30, had worked briefly in California and New York. Paige
Craig, now 31, was a former Marine intelligence officer.

When the company was incorporated last year, using the name Iragex, its
stated purpose was to provide support services for business development,
trade and investment in Iragq. The company's earliest ventures there included
providing security to the military and renovating buildings. Iragex also
started a short-lived online business publication.

In mid—2004, the company formed a partnership with the Rendon Group and
later won a $5 million Pentagon contract for an advertising and public
relations campaign to "accurately inform the Iraqi people of the Coalition's
goals and gain their support." Soon, the company changed its name to Lincoln
Group. It is not clear how the partnership was formed; Rendon dropped out
weeks after the contract was awarded.

Within a few months, Lincoln shifted to information operations and

psychological operations, two former employees said. The company was awarded
three new Pentagon contracts, worth tens of millions of dollars, they added.

A Lincoln spokeswoman referred a reporter's inquiry about the contracts to
Pentagon officials.

The company's work was part of an effort to counter disinformation in th

e Iragi press. With nearly $100 million in United States aid, the Iraqi

media has sharply expanded since the fall of Mr. Hussein. There are about
200 Iragi-owned newspapers and 15 to 17 Iragi—owned television stations.
Many, though, are affiliated with political parties, and are fiercely

partisan, with fixed pro— or anti—American stances, and some publish rumors,
half-truths and outright lies.

From quarters at Camp Victory, the American base, the Lincoln Group
works to get out the military's message.

Lincoln's employees work virtually side by side with soldiers. Army

officers supervise Lincoln's work and demand to see details of article
placements and costs, said one of the former employees, speaking on
condition of anonymity because Lincoln's Pentagon contract prohibits workers
from discussing their activities.

"Almost nothing we did did not have the command's approval," he said.

And some Monsters here got a good laugh over Kathleen's phone being bugged...



And some Monsters here got a good laugh over Kathleen's phone being bugged...

The employees would take news dispatches, called storyboards, written by
the troops, translate them into Arabic and distribute them to newspapers.
Lincoln hired former Arab journalists and paid advertising agencies to place
the material.

Typically, Lincoln paid newspapers from $40 to $2,000 to run the

articles as news articles or advertisements, documents provided to The New
York Times by a former employee show. More than 1,000 articles appeared in
12 to 15 Iragi and Arab newspapers, according to Pentagon documents. The
publications did not disclose that the articles were generated by the

military.

A company worker also often visited the Baghdad convention center, where
the Iraqi press corps hung out, to recruit journalists who would write and
place opinion pieces, paying them $400 to $500 as a monthly stipend, the
employees said.

Like the dispatches produced at Fort Bragg, those storyboards were
one-sided and upbeat. Each had a target audience, "Iraq General" or
"Shi'ia," for example; an underlying theme like "Anti-intimidation" or
"Success and Legitimacy of the ISF;" and a target newspaper.

Articles written by the soldiers at Camp Victory often assumed the voice
of Iraqgis. "We, all Iraqgis, are the government. It is our country," noted
one article. Another said, "The time has come for the ordinary Iraqi, you,
me, our neighbors, family and friends to come together."

While some were plodding accounts filled with military jargon and
bureaucratese, others favored the language of tabloids: "blood-thirsty
apostates," "crawled on their bellies like dogs in the mud," "dim-witted
fanatics," and "terror kingpin."

A former Lincoln employee said the ploy of making the articles appear to
be written by Iraqis by removing any American fingerprints was not very
effective. "Many Iragis know it's from Americans," he said.

The military has sought to expand its media influence efforts beyond

Irag to neighboring states, including Saudi Arabia, Syria and Jordan,

Pentagon documents say. Lincoln submitted a plan that was subsequently
rejected, a Pentagon spokesman said. The company proposed placing editorials
in magazines, newspapers and Web sites. In Iraq, the company posted
editorials on a Web site, but military commanders stopped the operation for

fear that the site's global accessibility might violate the federal ban on
distributing propaganda to American audiences, according to Pentagon
documents and a former Lincoln employee.

In its rejected plan, the company looked to American popular culture for

ways to influence new audiences. Lincoln proposed variations of the

satirical paper "The Onion," and an underground paper to be called "The
Voice," documents show. And it planned comedies modeled after "Cheers" and
the Three Stooges, with the trio as bumbling wannabe terrorists.

And some Monsters here got a good laugh over Kathleen's phone being bugged...



And some Monsters here got a good laugh over Kathleen's phone being bugged...

The Afghan Front

The Pentagon's media effort in Afghanistan began soon after the ouster

of the Taliban. In what had been a barren media environment, 350 magazines
and newspapers and 68 television and radio stations now operate. Most are
independent; the rest are run by the government. The United States has
provided money to support the media, as well as training for journalists and
government spokesmen.

But much of the American role remains hidden from local readers and
audiences.

The Pentagon, for example, took over the Taliban's radio station,

renamed it Peace radio and began powerful shortwave broadcasts in local
dialects, defense officials said. Its programs include music as well as 9
daily news scripts and 16 daily public service messages, according to Col.
James Yonts, a United States military spokesman in Afghanistan. Its news
accounts, which sometimes are attributed to the International Information
Center, often put a positive spin on events or serve government needs.

The United States Army publishes a sister paper in Afghanistan, also
called Peace. An examination of issues from last spring found no bad news.

"We have no requirements to adhere to journalistic principles of
objectivity," Colonel Summe, the Army psychological operations specialist,
said. "We tell the U.S. side of the story to approved targeted audiences"
using truthful information. Neither the radio station nor the paper
discloses its ties to the American military.

Similarly, AID does not locally disclose that dozens of Afghanistan

radio stations get its support, through grants to a London—-based nonprofit
group, Internews. (AID discloses its support in public documents in
Washington, most of which can be found globally on the Internet.)

The AID representative in Afghanistan, in an e-mail message relayed by

Peggy O'Ban, an agency spokeswoman, explained the nondisclosure: "We want to
maintain the perception (if not the reality) that these radio stations are

in fact fully independent.”

Recipients are required to adhere to standards. If a news organization
produced "a daily drumbeat of criticism of the American military, it would
become an issue,"” said James Kunder, an AID assistant administrator. He
added that in combat zones, the issue of disclosure was a balancing act
between security and assuring credibility.

The American role is also not revealed by another recipient of AID
grants, Voice for Humanity, a nonprofit organization in Lexington, Ky. It
supplied tens of thousands of audio devices in Iraq and Afghanistan with
messages intended to encourage people to vote. Rick Ifland, the group's
director, said the messages were part of the "positive developments in

And some Monsters here got a good laugh over Kathleen's phone being bugged...



And some Monsters here got a good laugh over Kathleen's phone being bugged...

democracy, freedom and human rights in the Middle East."

It is not clear how effective the messages were or what recipients did
with the iPod-like devices, pink for women and silver for men, which could
not be altered to play music or other recordings.

To show off the new media in Afghanistan, AID officials invited Ms.

Matalin, the former Cheney aide and conservative commentator, and the talk
show host Rush Limbaugh to visit in February. Mr. Limbaugh told his
listeners that students at a journalism school asked him "some of the best
guestions about journalism and about America that I've ever been asked."

One of the first queries, Mr. Limbaugh said, was "How do you balance
justice and truth and objectivity?"

His reply: report the truth, don't hide any opinions or "interest in the
outcome of events." Tell "people who you are," he said, and "they'll respect
your credibility."

Carlotta Gall and Ruhullah Khapalwak contributed reporting from
Afghanistan for this article.

 Follow-Ups:
+ How Uther Pendragon sent for the duke of Cornwall and Igraine his wife, and of their

departing suddenly again.
¢ From: Yukon King

* Prev by Date: How Sir Percivale came to a recluse and asked counsel, and how she told him that
she was his aunt.
« Next by Date: How Sir Bors met with an hermit, and how he was confessed to him. and of his
penance enjoined to him.
 Previous by thread: Damned M ain S tream M edia !
* Next by thread: How Uther Pendragon sent for the duke of Cornwall and Igraine his wife, and of
their departing suddenly again.
* Index(es):
¢ Date
¢ Thread

And some Monsters here got a good laugh over Kathleen's phone being bugged... 8



